تجهیزات تهویه مطبوع گس کول

شماره روزنامه: ۵۷۹۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

سیدعلی صدر واقفی / تولیدکننده دستگاه‏‏‏‌های تهویه مطبوع ۳۸درصد از انرژی جهان در بخش ساختمان مصرف می‌شود. ۳۵درصد از سبد مخارج خانواده‌‌‌‌ها اختصاص به هزینه انرژی دارد. کاهش منابع انرژی در جهان یکی از معضلات اساسی در کشورهای پیشرفته به شمار می‌‌‌‌رود. ایجاد روش‌‌‌‌هایی برای حفظ محیط‌‌‌زیست و کاهش اثرات مخرب‌زیست محیطی برخی انرژی‌‌‌‌ها نظیر سوخت‌‌‌‌های فسیلی محققان را بر آن داشته تا از انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر و رایگان موجود در طبیعت که سازگار با محیط‌‌‌زیست هم هستند، بهره جویند و امروزه این موضوع یکی از سیاست‌‌‌‌های کلی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قلمداد می‌شود.

با توجه به روند استفاده بیش از حد سوخت‌‌‌‌های فسیلی و انرژی‌‌‌برق در سیستم‌‌‌‌های سرمایش و گرمایش ساختمان‌‌‌‌ها و با توجه به اینکه این منابع رو به اتمام هستند، انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر یکی از گزینه‌‌‌‌های مورد نظر در این صنعت خواهد بود. انرژی خورشیدی با توجه به سازگاری مناسب با محیط‌‌‌زیست و هزینه نسبتا مناسب آن، یکی از این گزینه‌‌‌‌هاست. ایران وضعیت مطلوبی از نظر دریافت حرارت تابشی از خورشید دارد. انرژی اکتسابی حاصل از دو ماه تابش خورشید در ایران معادل با انرژی کلیه ذخایر نفت و گاز در کشور است. در ایران ۷۰درصد از گاز مصرفی کشور برای گرمایش ساختمان مصرف می‌شود. این مقدار مصرف انرژی در بخش ساختمان باعث شده تا ایران ۴ برابر استاندارد جهانی در این حوزه مصرف انرژی داشته باشد.

با مصرف بی‌‌‌‌رویه سوخت‌‌‌‌های فسیلی در کشور بازار بسیار بزرگی برای ارائه محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری‌‌‌‌های نوین در حوزه بهینه‌‌‌‌سازی انرژی و انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر وجود دارد. اقلیم مناسب و تعداد روزهای آفتابی زیاد در ایران، استفاده از انرژی‌‌‌‌های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ساختمان‌‌‌‌ها را به عنوان یک راه‌‌‌حل برای کاهش نیاز به سوخت فسیلی معرفی می‌‌‌‌کند.

با توجه به طرح هدفمندی یارانه‌‌‌‌ها و افزایش قیمت گاز و برق، قطعا تقاضا در بازار تاسیسات ساختمان به این سو گرایش پیدا می‌‌‌‌کند. از انرژی خورشیدی به طرق مختلف در صنعت ساختمان می‌توان استفاده کرد. به این ترتیب که با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان آبگرم مصرفی یک ساختمان را تامین کرد. همچنین آب گرم مورد نیاز گرمایش استخر‌‌‌‌ها را نیز می‌توان تهیه کرد. در زمینه تامین برق مصرفی یا سیستم‌‌‌‌های سرمایشی هم با استفاده از کلکتورهای خورشیدی و بر اساس ظرفیت پروژه به همین ترتیب می‌توان عمل کرد.

گرمایش آب و فضا مجموعا بیش از ۸۰درصد انرژی را در ساختمان‌‌‌‌ها مصرف می‌‌‌‌کند، بنابراین بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی جهان در جهت گرمایش مصرف می‌شود. از این میان گرمایش آب به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰‌‌‌در

صد کل انرژی مصرفی در خانه را مصرف می‌‌‌‌کند. پس با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان سالانه ۷۰درصد انرژی مورد نیاز برای گرمایش آب را تامین کرد. اگر فقط یک‌‌‌‌درصد مساحت ایران با سیستم‌‌‌‌های خورشیدی پوشانیده شود، کل انرژی مورد نیاز کشور تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *